3312 Johansson

Lumpen alltså..vapen och ammunition, exercis, BRAK, löjtnanter och kaptener, föreläsningar..


Det är en ganska speciell känsla att tvingas ihop med 30 andra som man lever med 24h om dygnet i 11 månader. Som man ska utföra vissa saker med som man aldrig tidigare gjort, vissa jobbiga, andra väldigt spännande. Tur som jag har är våran pluton grymt härlig! Det är hela 5(!) tjejer varav en som bor i samma logement som jag. Visst..det finns alltid idioter, men dom får man väl lära sig att acceptera.

Första veckan dårå..gick väl mest åt till exercis (lära oss marchera, göra halt och vända på rätt sätt, spännande va?? haha) och något prov om de olika graderna på officerarna.
Andra veckan blev lite mer spännande, fick veta mer om den tjänst vi valt och fick även hämta ut vår AK5:a. Vår kvällspermission började också vilket betyder att man får lämna området efter dagen är slut och ta på sig civilkläder (som vi inte fått tidigare). Måndagen betydde alltså utekväll. Jag samt 20 killar satte oss på en pub och det blev en riktigt rolig kväll! Inte sen dock eftersom reveljen går 5.3o varje morgon.

Efter vi haft ett flertal prov om vapenvård och säkerhet, efter jag vet inte hur många timmar med patron ur och ladda samt olika skjutställningar fick vi äntligen vandra de 2 km till skjubanan (med packad väska samt stridsutrustning, jobbigt...!) och skjuta våra 3 första skarpa skott! Riktigt häftig känsla. Faktan om att det är ett dödligt vapen jag handskas med som ger ett ingångshål på kanske 1 cm i diameter samt ett utgångshål på ca 2 dm har ännu inte nått min överbelastade hjärna.

För överbelastad blir den. Den är mer eller mindre aktiv 15 timmar per dygn som vår "arbetsdag" består av. Ibland mer ibland mindre. Någon tid att lära känna varandra inom plutonen behövs inte för man kommer så nära varandra ändå under alla övningar.
Visst..min kondition är inte den bästa, inte heller min styrka. Men jag klarar av övningarna och det blir ju bara bättre från och med nu!
Nästa vecka väntar tälten på oss, tisdag-torsdag ska vi ligga ute i fält.
Mer uppdatering kommer nästa helg!

Detta är något, som jag känner nu, aldrig kommer ångra!

Ikväll väntar Alles 20 års fest..ska bli kul o träffa alla igen :D

Kram på er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback